Blog van Mareille

10 tips voor een goede livegang

Oké, ik begin meteen maar met een bekentenis; ik shop en ik shop graag. Tegenwoordig wat minder graag in de drukke winkels waar ik opgehouden word door druk beppende dames, dus ja.. ik shop graag online. Dat gaat van Zara, Pull & Bear, Bershka, Modemusthaves en Loavies tot aan de H&M. Alleen die laatste, dat werd ‘m de laatste tijd niet meer voor mij. En waarom? De nieuwe app… VRE-SE-LIJK!

Een app bouwen is geen klein dingetje. Nee, dat is huge! Zeker voor een wereldwijde speler als de H&M. Allerlei wensen van over de hele wereld spelen mee bij de realisatie van deze nieuwe app. Geen makkelijk klusje als je het mij vraagt.

MAAR WAT GAAT ER DAN MIS MET DIE NIEUWE APP? 

Nou, op het eerste gezicht niets. Het is een app waar veel meer op sfeer wordt ingestoken. Prima, daar kan ik wel aan wennen. Sterker nog, ik vind het zelfs mooi. Het shoppen? Dat is grotendeels gelijk gebleven. Productfoto’s worden 2 aan 2 weergegeven, de prijs en de mogelijke kleuren staan eronder. Iets wat ik zelf altijd erg prettig vind, dus ook daar hoor je me niet over klagen. Een productoverzichtpagina moet immers ook gewoon functioneel zijn. Niet alleen voor de H&M, maar in mijn ogen voor elke webshop met producten.

Tot nu toe dus tevreden, maar dan… De H&M heeft, ook in de oude app, een dienst toegevoegd, namelijk de H&M club. Met die toevoeging kon je als klant zowel online als offline punten sparen. Even je app openen bij de kassa, jouw persoonlijke barcode laten scannen en je kreeg er weer punten bij. Die punten kon je inleveren voor kortingen. Elke keer weer kreeg je nieuwe acties. Koop je 4 items, dan krijg je 20% korting. Nou, op bedragen van € 60,- best interessant toch? Tja, dat laatste dacht ik ook. Op het moment dat ik dit blog schrijf, kom ik net uit de H&M winkel en heb ik zojuist dit scenario meegemaakt. Inloggen in de app werkt niet. Al maanden niet. Er zijn al verschillende mails en telefoontjes (naar een nummer dat volgens de app goed moet zijn, maar welke helemaal niet werkt) naar de klantenservice gegaan, met als antwoord dat het ontzettend druk is en dat ik geduld moet hebben. Oké, dat heb ik. Geen probleem. Maar nu? Ik ben een half jaar verder, kan niet inloggen (en dus niet bestellen), heb al diverse kortingen niet gehad (waardoor extra geld uitgegeven) en geen enkel punt gespaard. Ook de ‘wachtwoord vergeten’-functie werkt niet en een account aanmaken op een nieuw e-mailadres werkt ook niet, want vervolgens kun je simpelweg niet inloggen. Wat kun je dan nog als klant? Juist, niets. Wachten totdat het over gaat.

WAAROM FRUSTREERT ME DIT NOU? 

Naast dat ik het persoonlijk vervelend vind, gun ik dit hele voorval van de H&M echt geen enkele klant van LimeSquare. Ook andere bedrijven trouwens niet. Of het nou om een website, een app, een webshop of een huisstijltraject gaat. Zeker van een grote marktspeler als de H&M zou je verwachten dat zij de zaakjes goed op orde hebben. Het is heel erg mooi om een nieuwe website te laten ontwikkelen en uiteindelijk vol trots live te kunnen zetten, maar als die overgang voor jouw bezoekers een drama is en zij uiteindelijk niet meer zo relaxed gebruik kunnen maken van jouw diensten (wat ze voorheen wel konden), dan gaat er iets goed mis. Niet alleen met je omzet, maar ook met je imago en de bijbehorende tevredenheidsscore.

Na livegang moet je juist blij en trots kunnen zijn en zal het de business een boost moeten geven. Daarom zijn wij als LimeSquare zijnde niet alleen druk met die stip op de horizon, maar ook met de overgang van oud naar nieuw. Daarbij zorgen we ervoor dat wij het technische deel oppakken, maar zorgen we ook dat onze klanten communicatief klaar zijn voor het delen van dit grote nieuws. Zijn er bij de klanten geen middelen om dit te communiceren, dan helpen wij uiteraard graag mee.

HOE VOORKOMEN WIJ DIT SOORT PROBLEMEN?

  • Craft CMS; we kiezen een CMS die actief ontwikkeld wordt. We hebben er als LimeSquare zijnde bewust voor gekozen om niet zelf een CMS te ontwikkelen, omdat wij ons willen focussen op het realiseren van campagnes en niet op het onderhouden van een CMS. Op gebied van verbeteringen, nieuwe functies en foutoplossingen/bug fixes is een partij als Craft niet bij te houden.
  • Error Tracking; middels Error Tracking (bijvoorbeeld Bugsnag) kunnen we pro-actief errors oplossen, voordat de klant dit signaleert. Deze tool wordt aangeboden in SLA 2. Tevens kunnen we bij het programmeren foutmeldingen zien die duidelijk de fout aangeven, zodat gericht een oplossing gezocht kan worden.
  • Cross Browser Testing; LimeSquare selecteert bij elke opdracht de meest gebruikte browsers, resoluties en besturingssystemen. Op basis van deze selectie wordt de nieuw te bouwen pagina/website getest in Cross Browser Testing.
  • 301 redirects; oude url’s worden doorgelinkt naar nieuwe url’s. Op die manier blijft de indexering in Google in stand.
  • Google Tag Manager/Google Analytics; deze zal geïmplementeerd worden en de gewenste doelen worden ingesteld
  • Workflows testen; voor applicaties waarbij fouten een grote schade kunnen veroorzaken is het belangrijk dat de UI getest wordt via ‘workflows’. Elke workflow dient onder verschillende omstandigheden getest te worden. Hierbij moet je denken aan verschillende devices, andere input en afwijkend gedrag. Workflows die gemaakt zijn van de basis activiteiten van de applicatie kunnen elke keer, voordat een nieuwe versie uitkomt, doorlopen worden.
  • Scripts; bevatte de oude website scripts met betrekking tot internet marketing? Dan zorgen we dat deze óf overgenomen worden in de nieuwe website of op een nieuwe manier worden geïmplementeerd in overleg met de klant
  • Testbetaling; zit er een betaalsysteem achter, dan zorgen we ervoor dat deze uitvoerig getest wordt en op een juiste manier en het juiste tijdstip (bijvoorbeeld ’s nachts) overgezet wordt zonder al te veel downtime. Hebben we voor de implementatie wel een langere downtime nodig? Dan zorgen we dat de bezoeker op de hoogte is van technisch onderhoud.
  • Interne links; (voor de klant) zorg ervoor dat tijdens het vullen geen test-links worden ingevoerd, waardoor bij de livegang dode links (404 errors) ontstaan in teksten.
  • Het vervolg; een website is niet klaar als deze eenmaal live staat, dat is een ongoing process. Een website moet je blijven ontwikkelen. Dat is iets wat wij altijd meteen duidelijk maken. Niet zozeer omdat codes niet goed zijn, maar de website moet mee veranderen met de markt en het gedrag van jouw bezoekers. Daarom sturen we door inzichten uit digital marketing constant bij aan en in de website.

Wij realiseren ons als geen ander dat het realiseren van een nieuwe website een complex traject is. Een nieuwe website-ontwikkeling moet een feestje zijn, ondanks alle bijbehorende zaken die geregeld moeten worden. Maar het wordt pas echt een feestje als het resultaat dan ook echt iets is waar je blij mee bent. Niet alleen jij, maar ook jouw bezoekers!

Websites
Geschreven door: Mareille Huiskes

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!