Blog van Ron

Bye bye-mail

Voor dit blog maken we eerst een flinke sprong terug in de tijd. Naar 1995 om precies te zijn. Het jaar dat O.J. Simpson terecht stond voor een dubbele moord, SBS6 begon met uitzenden en een club uit Amsterdam de Champions League won. We hadden nog geen iPhone, Android, Facebook, Google of WhatsApp. Wat we al wel hadden was e-mail.

Geholpen door een aantal wetswijzigingen maakte e-mail in 1995 zijn grote doorbraak. In ruim 20 jaar groeide het uit naar communicatiesysteem met meer dan 4,1 miljard accounts. Terwijl de digitale revolutie onze telefoon veranderde, de manier waarop we reizen boeken volledig op de kop zette en ons massaal producten liet kopen via het internet bleef e-mail sterk overeind en dacht niemand aan alternatieven. 

SLACK

Op het gebied van interne communicatie is Slack een heel goed alternatief voor e-mail. Het multifunctionele communicatieplatform werd in 2014 gelanceerd en is de snelst groeiende zakelijke applicatie uit de geschiedenis. Een gepimpte versie van de bekende chatroom, zo omschrijven de makers van Slack zelf hun chatprogramma voor teams.

Ik omschrijf het liever als het bewijs, dat je voor interne communicatie geen e-mail nodig hebt. Binnen LimeSquare heeft het in nog geen twee jaar tijd het interne e-mailverkeer met 90% gereduceerd. In Slack delen en archiveren we onze bestanden, communiceren we via verschillende channels over projecten en inspireren we elkaar. E-mail gebruiken we alleen nog om te communiceren met externe partijen. 

Messenger

Ook op het gebied van e- commerce krijgt e-mail de komende jaren flinke concurrentie. Op dit moment stroomt je mailbox nog vol met nieuwsbrieven, in de nabije toekomst verplaatst het zich richting je smart device. Met name je Messenger app gaat een belangrijke rol spelen. Nieuwsbrieven met open rates van 60% zijn steeds vaker uitzondering dan de regel en de irritatie factor neemt alleen maar toe. Bij e-commerce via chatbots stijgt het open rate enorm. Met de messenger chatbot die wij momenteel testen halen we een open rate van bijna 100%. Een prima alternatief dus!

Messenger.jpg?mtime=20171130081356#asset:1440

WHATS APP

Onze favoriete berichten app heeft stiekem alles in zich om flink te gaan concurreren met e-mail. Het heeft wereldwijd, maandelijks, 1 miljard actieve gebruikers en in Nederland is WhatsApp op 92% van de smartphones geïnstalleerd. Met de desktopversie ligt ook de zakelijke markt binnen handbereik. Naast foto’s en video’s kun je op dit moment ook al pdf-bestanden versturen. WhatsApp oprichter en CEO Jan Koum heeft al aangekondigd dat er in de toekomst meer bestandstypen gedeeld kunnen worden. Dit moet de ambitie van WhatsApp om het alternatief voor e-mail te worden verder ondersteunen. 

Geschreven door: Ron Lubbers

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!