Blog van Ron

Drie toffe updates van Facebook!

Steeds als je denkt, het is wel een keer klaar met Facebook, verbazen ze je weer. In 2018 gaan ze daar rustig mee door. Ook dit jaar komt Facebook met een aantal toffe updates en lanceert het een hele vette nieuwe gadget. 

Facebook ads op WhatsApp

De eerste update is vooral goed nieuws voor adverteerders die WhatsApp willen gebruiken in hun Facebookadvertenties. Hoewel Facebook blijft beweren dat ze geen plannen hebben om WhatsApp te openen voor advertenties, hebben ze wel aangekondigd een advertentieblok uit te rollen dat de twee platforms met elkaar verbindt. Hiermee staat wat mij betreft de deur open voor een verdere uitrol van Facebookadvertenties op WhatsApp. Adverteerders krijgen binnenkort de mogelijkheid een button in hun advertenties te plaatsen, zodat mensen met WhatsApp met één klik op de knop kunnen app-en met de adverteerder.

Facebook bevestigde dat de eerste testen starten in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, Australië en het grootste deel van Azië. Europa volgt in een later stadium vanwege de strengere privacywetgeving.

Engagement bait

Tijd voor een leuk testje. Pak je telefoon, open Facebook en scroll tien keer om dieper in je timeline te komen. Hoeveel berichten kwam jij tegen waarin je werd gevraagd een bericht te liken, te delen, een reactie te plaatsen of een keuze te maken door middel van een smiley of hartje? Zelf kwam ik tot zes berichten en die score is zeker niet uniek. Het is een trend die door veel gebruikers van Facebook als irritant wordt gezien.

In de strijd tegen engagement bait, zoals dergelijke berichten heten, gaat Facebook zijn algoritme behoorlijk op de schop gooien. Pagina’s die zich schuldig maken aan engagement bait, de bekende ‘deel like & win acties’ vallen daar ook onder, worden binnenkort bestraft met een slechter bereik.

VR bril van Facebook

Na een aantal zeer succesvolle AR-apps, stijgende verkoopcijfers van VR-headsets en een grotere technologische verfijning (snellere internetsnelheden en betere visuele weergave), gaat 2018 het jaar van virtual en augmented reality worden.

Bij VR denk je niet meteen aan Facebook. Toch gaan ze een belangrijke rol spelen in de definitieve doorbraak van VR. Eind vorig jaar introduceerde Mark Zuckerberg hun nieuwste speeltje, de Oculus Go. De volledig draadloze VR headset moet het gat opvullen tussen de goedkopere en kwalitatief mindere VR-brillen die met smartphones werken en duurdere VR-headsets die aan pc’s verbonden zijn met een kabel.

Internetmarketing
Geschreven door: Ron Lubbers

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!