Blog van Ron

Google bevestigt lange meta descriptions

Ken je het probleem, dat de ultieme tekst die je voor de meta description had bedacht net niet past? Je backspace maakt overuren en na drie aanpassingen is er niks meer van over en kun je opnieuw beginnen. 160 karakters is gewoon te weinig!

Voor iedereen die het probleem herkent (en ook voor wie niet) heb ik goed nieuws. Tijdens een persoonlijk gesprek met Google bevestigden ze dat lange meta descriptions nu voor iedereen beschikbaar zijn. Per direct mag de ultiem verleidende tekst in je snippet 230 karakters bevatten. Op dit moment wordt er flink getest en zijn er zelfs al snippets gesignaleerd met meta descriptions van 320 karakters.

Ondanks het feit dat Google het allemaal stilletjes aan het invoeren is, gaat de wijziging een behoorlijk impact hebben op je SEO. Houd daarom rekening met het onderstaande punten.

Ander soort teksten

Waar je voorheen je publiek vooral wilde verleiden met aantrekkelijke teksten tot een click moet je nu gaan informeren en antwoord geven op de zoekvraag.  Dit zal in eerste instantie ten koste gaan van je CTR. Doordat Google je beloont met een hogere ranking krijg je er wel waardevollere bezoekers voor terug.

Click through rate

Zoals bij elke wijziging van Google gaat ook deze aanpassing een behoorlijk effect hebben op je CTR. De verwachting is dat je CTR zal zakken op minder complexe zoekopdrachten. Het antwoord is dan in veel gevallen al te vinden in de meta description. Bij complexe zoekopdrachten zal hij juist gaan stijgen. Door de langere meta description kun je meer nadruk leggen op je kennis.

SERP

Doordat snippets met lange meta descriptions meer ruimte innemen in de SERP (Search Engine Results Page) is er ook automatisch minder plek voor zoekresultaten. Waar voorheen drie zoekresultaten stonden staan er nu nog maar twee. Doordat deze ook meer aandacht trekken met informerende meta descriptions is de verwachting dat zoekresultaten onderin de SERP een lagere CTR krijgen.

Wat moet je doen?

Nu je dit weet wil je natuurlijk meteen aan de slag. De kans is alleen groot dat de waarden die je CMS of de plugins voor je SEO gebruiken nog niet zijn aangepast op de nieuwe regels. Daarvoor is een update nodig en waarschijnlijk wat geduld. Kun je al aan de slag, richt je dan op de meta descriptions die nu verantwoordelijk zijn voor het meeste verkeer op je website. 

Internetmarketing
Geschreven door: Ron Lubbers

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!