Blog van Frank

Hoe belangrijk is het logo binnen een identiteit?

Hoe belangrijk is het logo binnen een identiteit?

Stel, het is tijd voor de (her)positionering van je onderneming. En je wilt vervolgens een nieuwe huisstijl die daarop aansluit. Aan welk element denk je als eerste? Waarschijnlijk aan een logo. Want dat zal toch het vlaggenschip van je huisstijl worden. Hét beeldmerk dat perfect de kernwaarden van de identiteit samenvat, nietwaar?

Dat hoeft niet per se. Een huisstijl kan op zo veel manieren worden ontworpen. Een logo kan daarin de spil zijn, maar die centrale rol kan ook toebedeeld worden aan andere visuele onderdelen.

GEMEENTE AMSTERDAM

Een huisstijl omvat veel meer dan die ene bekende bouwsteen. Toch lijkt nog steeds de heersende opvatting dat een logo de complete huisstijl moet representeren. Zie bijvoorbeeld de lancering van de nieuwe identiteit van de gemeente Amsterdam in 2014. Het logo was mikpunt van kritiek in de media. Wat was het probleem? De kosten van het nieuwe logo bedroegen volgens de media circa een ton, terwijl er nauwelijks verschil te zien was met het oude logo. Door de commotie zag Edo van Dijk van bureau Edenspiekermann zich genoodzaakt haarfijn uit te leggen hoe het werkelijk zat: er was geen logo, maar een compleet nieuwe huisstijl gecreëerd. Met nieuwe toepassingen, middelen, grids en instructies maar relatief kleine aanpassingen aan het oude logo. Voor een grote en complexe organisatie als de gemeente Amsterdam is die metamorfose een enorm proces geweest, met als eindresultaat een zeer overzichtelijke en compacte huisstijl. Maar de kritische media staarden zich volledig blind op die ene bouwsteen… het logo.

Universiteit Twente

Een ander maar nagenoeg identiek voorbeeld is de lancering van de identiteit van Universiteit Twente, nog een aantal jaren eerder. Het is een vernieuwende huisstijl voor die tijd, namelijk een stijl waarbij het logo eens niét centraal staat. Verantwoordelijk bureau Studio Dumbar – meer dan eens pionier gebleken op gebied van corporate identity – legde voor de verandering de focus op een bijzondere beeldtaal en gaf het logo een visueel ingetogen functie.  Wat volgde was commotie in de media en zelfs onder studenten over de kosten in verhouding tot het resultaat. Er werd de spot gedreven met het nieuwe logo, een ontwerp in de meest minimalistische vorm; niet meer dan de naam in een bestaand lettertype en afgesloten met een punt. Ook hier leek men met andere woorden te zeggen: het logo is de huisstijl.

Trend

De identiteiten van de gemeente Amsterdam en – met name – Universiteit Twente tonen aan dat een logo niet het belangrijkste hoeft te zijn. De drie andreaskruisen als beroemd Amsterdams icoon zijn natuurlijk beeldbepalend, het is vooral de huisstijl dat voor onderscheid zorgt door met een doordacht systeem orde en helderheid te scheppen binnen een wirwar van uitingen. Het logo van de Universiteit Twente brengt de uitstraling van het logo tot een minimum en biedt andere visuele elementen een podium. En zoals gezegd was dit vernieuwend maar inmiddels ook trendsettend; steeds vaker zien we minimalistische logo’s binnen een expressievere huisstijl, mede ingegeven door online platformen en de rol van smartphones.

"De waarde van de huisstijl neemt toe met de intensiteit waarmee de eigenaar hem gebruikt."

-

Verhaal

Dankzij de uitgebreide visuele mogelijkheden online van nu en straks, kun je het verhaal van jouw organisatie nóg beter vertellen en visualiseren via nóg meer huisstijldragers. Dat vraagt meer van de flexibiliteit van de huisstijl als geheel dan van het logo alleen. Een goede huisstijl anticipeert op de te maken communicatiemiddelen, voor nu en in de toekomst. Hoe groot of klein de rol van het logo ook is.

Identiteiten
Geschreven door: Frank Klimstra

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!