Blog van Sander

Hoe bereik je 9,5 miljoen verslaafden?

WhatsApp als online marketing middel

In Nederland zijn er 9,5 miljoen mensen die de berichtenservice WhatsApp gebruiken. Wereldwijd zelfs 700 miljoen. Dagelijks worden er 500 miljoen foto's via WhatsApp verstuurd! Dat is meer dan via Facebook (350 miljoen), Snapchat (400 miljoen) of Instagram (55 miljoen). Maar genoeg cijfertjes… de belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe bereik je deze 9,5 miljoen verslaafden?
WhatsApp gebruiken we om foto's of gesproken berichten te sturen, maar ook om te chatten, met vaste groepen (familieleden of collega's) of gelegenheidsgroepjes. En het mooie is dat dit alles erg persoonlijk en vertrouwd voelt én het is nog gratis ook! Dat klinkt als een uitgelezen mogelijkheid om je klanten beter te bereiken. En dat is het ook! WhatsApp is heel goed zakelijk in te zetten. Wie wil er nou niet snel contact leggen met klanten, een eenvoudig tool die ook nog gratis is, en een groot publiek bereiken. Hieronder 'the best stuff':

Dealen – WhatsApp-deelknop

Op bijna iedere website zijn deelknoppen te vinden. Vast ook op die van jou. Aan deze knoppen kan je gemakkelijk de deelknop van WhatsApp toevoegen. Deze kleine aanpassing vergroot je bereik direct. Ook laat je je bezoekers de informatie besloten delen. Dit is qua conversie vele malen effectiever, want op een link die je van een vriend via WhatsApp krijgt, klik je veel sneller op dan een link die je ontvangt op Facebook bijvoorbeeld.

Behoeftes – WhatsApp-nieuwsfeed

Zoals je ook je nieuws via je Facebook, je website of je nieuwsbrief verspreid, kan je ook je nieuws verspreiden via WhatsApp: de gebruiker voegt zijn 06-nummer van de WhatsApp-nieuwsfeed toe aan zijn contactenlijst, verstuurt een berichtje voor akkoord en ontvangt dan je nieuws. De gebruikers kunnen ook reageren op je nieuwsbericht. Deze komen bij jou binnen in een groepschat. Dit bericht is echter niet zichtbaar voor andere gebruikers en ook het telefoonnummer niet. Het blijft dus persoonlijk en vertrouwd.

Verslavingszorg – WhatsApp-webcare

Oftewel Appcare! Service en nazorg zijn de beste vriendjes van WhatsApp. De klant kan gratis, gemakkelijk en snel vragen stellen. Ook kan hij heel gemakkelijk foto's en video's toevoegen. Zo kan je je klanten nog beter en sneller van dienst zijn. Veel grote bedrijven zijn hier al mee van start gegaan. Essent en Coolblue bijvoorbeeld bieden deze mogelijkheid al enige tijd: zeven dagen per week, dag en nacht kunnen klanten hier hun vragen kwijt! 

De genotsmiddelen – WhatsApp user-generated content 

Klanten kunnen ook via WhatsApp content toesturen. Dit kunnen (zelfgemaakte) foto’s, video’s, suggesties of opmerkingen zijn. Via een formulier op de website of via de e-mail is passé en veel te omslachtig. Dit gebeurt nog maar zelden. Iedereen heeft alles op zijn telefoon staan en de moeite om dit dan via WhatsApp te versturen is minimaal. Niet alle content zal natuurlijk bruikbaar zijn, maar er zit zeker goede ‘shit’ tussen. Zo kom je heel veel over je doelgroep te weten en kan je deze content gebruiken voor een nog betere online marketingstrategie.

Geschreven door: Sander Meijer

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!