Blog

Hoog ranken? Vergeet je SEO niet!

We weten allemaal dat goede Search Engine Optimalization (SEO) belangrijk is voor de vindbaarheid van je website. Toch besteden bedrijven liever geld aan Search Engine Advertising (SEA) dan dat ze tijd steken in SEO. Zo laten ze een grote kans, om gratis hoog te ranken, liggen. Om je geheugen weer even op te frissen loop ik de basis van een goede SEO even met je door.

SEO heeft twee kanten, de On-page en de Off-page.  Bij de On-page is het je eigen website die je helpt aan een hogere ranking in Google. Het zijn de basisprincipes die Google hanteert voor een goede ranking in hun zoekmachine. Denk bijvoorbeeld aan: paginatitels, meta beschrijving, headings, zoekwoord dichtheid, afbeeldingen en interne linkjes.  

Bij de Off-page zijn het de factoren buiten je website die bijdragen aan de ranking in Google. Is je website een autoriteit in de markt? Dan scoor je al snel hoog. Veel mensen denken nog steeds dat het aantal websites die naar jouw pagina linken zo hoog mogelijk moet zijn. Het draait echter om de kwaliteit van de websites die naar jou linken. 

STAP 1

De eerste stap voor het optimaliseren is een zoekwoorden onderzoek. Op welke zoekwoorden wil jij gevonden worden? Begin met het maken van een lijst van relevante zoekwoorden. Woorden die aansluiten bij jouw product of dienst. Denk hierbij zoveel mogelijk vanuit de klant. Een hulpmiddel hierbij is de Google zoekwoordplanner. Concentreer je zoveel mogelijk op woorden met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie.

STAP 2

De invulling van de landingspagina’s is de tweede stap. Beschouw de belangrijkste pagina’s van je website als een zgn. “landingspagina”. Geef elke landingspagina één primair, en heel belangrijk, een uniek zoekwoord (stap 1). Vraag je van tevoren af, welk product of dienst wordt op deze pagina weergegeven en welke zoekwoorden horen daarbij? Zo bepaal je voor elke pagina de belangrijkste zoekwoorden.

STAP 3

De derde stap is het invullen van de technische componenten. Google moet weten waar de geoptimaliseerde pagina over gaat. Dit doe je door het primaire zoekwoord terug te laten komen in de URL, paginatitel, meta beschrijving en de H1 van je pagina. De H1 is de belangrijkste heading en mag op iedere pagina slechts 1 keer voorkomen.

Laten we “Vakantie Spanje” als voorbeeld nemen. Onderstaand voorbeeld laat zien hoe het moet! Het zoekwoord “Vakantie Spanje” komt terug in de titel, URL en de meta beschrijving. 

Maar wat, als je voor belangrijke zoekwoorden nog geen landingspagina hebt? Het antwoord is heel simpel. Creëer zo’n pagina! Doe je dat niet, dan is de kans nihil dat je op die zoekwoorden gevonden wordt.

Heb je de bovenstaande stappen doorlopen? Dan zijn er nog een aantal aspecten van je website waar je aandacht aan moet besteden. Om voor een langere termijn een hoge positie te krijgen in Google is het belangrijk dat de user experience in orde is. Bijvoorbeeld een goede weergave op ieder apparaat (laptop, smartphone of tablet), de snelheid van je website en unieke content.

SEO gaat dus net even iets verder dan alleen hoog ranken…

Internetmarketing
Geschreven door: Limesquare

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!