Blog

I’m a sucker for influencers, won’t even try to deny it

Mensen zijn geboren na-apers. Dat is nogal een statement vind je niet? Mijn bubbel, waarin ik geloofde dat elk mens uniek was, werd daardoor behoorlijk lek geprikt. Toen ik dit voor het eerst las, dacht ik direct aan het spreekwoord: als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Maar tegelijkertijd dacht ik: zijn wij dan echt allemaal schapen?  

Nee natuurlijk niet, het heeft namelijk niets met persoonlijkheid te maken, maar met het brein. Het schijnt namelijk zo te zijn dat mensen anderen de hele dag door imiteren. Dit wordt veroorzaakt door bepaalde zenuwcellen in ons brein, namelijk: spiegelneuronen*. Vaak zijn we ons daar niet van bewust, maar deze neuronen zorgen ervoor dat we bewegingen/emoties van anderen nadoen in ons hoofd. En nou komt het: dit zorgt er mede voor dat we sociaal zijn. 

SPIEGELNEURONEN

Je bent dus niet alleen door Facebook of Whats App met elkaar verbonden maar ook via neuronen. Spiegelneuronen werden voor het eerst ontdekt in de premotor cortex. Dit hersengebied is betrokken is bij de planning van een beweging, en op zijn beurt verbonden met de motorische schors. Hier worden de zenuwen aangestuurd die zorgen dat onze spieren in actie komen. Maar wat doen die spiegelneuronen precies? Stel: je kijkt naar een film waarin de hoofdrolspeler aan het vechten is. Ook al zit jij stil, de premotor en motorische schors zijn druk bezig. Je spiegelneuronen doen namelijk de bewegingen van de hoofdrolspeler na. Dat ken je vast wel: je hebt de neiging om mee te vechten. Bovendien reageren spiegelneuronen niet alleen op het zien van beweging, maar ook op het horen ervan. De woorden “til je arm op” activeren delen van je brein die normaal gesproken ook betrokken zijn bij het optillen van je arm. 

-Proefje- Probeer het zelf maar eens: ga tegenover een willekeurig persoon zitten, bijvoorbeeld in een volle trein of vergadering. Begin na een paar minuten een paar keer nadrukkelijk te gapen. Wedden dat je proefkonijn meegaapt?

Dit proces is heet spiegelen, en gaat natuurlijk veel verder dan meegapen. We spiegelen elkaars lichaamshouding, maar imiteren ook gezichtsuitdrukkingen van gesprekspartners. Dit ‘meebewegen’ heeft een sociale functie: door elkaar na te doen wordt de band versterkt en kunnen we ons beter inleven in een ander. De gevoelens en beleving van de ander worden letterlijk weerspiegeld. Daarnaast ontdekten onderzoekers dat dezelfde hersencellen die actief worden bij het imiteren, nóg actiever worden wanneer we iemands gedrag aanvullen. We zijn dus – dankzij onze spiegelneuronen – nog beter in het reageren op, dan in het na-apen van een ander. Gelukkig maar...

Influencer marketing

Maar wat hebben spiegelneuronen nou te maken met influencers? Influencers zijn personen die invloed kunnen uitoefenen op de emoties, meningen of het gedrag van anderen. Een influencer inspireert anderen tot het kopiëren of imiteren van kenmerken, karaktereigenschappen, bezittingen of vaardigheden. Spiegelneuronen spelen hierbij dus een belangrijke rol.  

Loop een hip lunchtentje binnen en je ziet iemand borden, plantjes, bestek en kaarsjes bij elkaar schuiven voor een foto. Na een kritische beoordeling, wordt het op Instagram geplaatst. Een betere reclame is er bijna niet want zeg nou zelf, wie wordt er niet hongerig van die perfect geënsceneerde foto met die heerlijke lunch? Dit is natuurlijk maar een simpel voorbeeld van influencer marketing. Kijk bijvoorbeeld eens naar Nienke Plas (topwijf overigens, hilarisch om te volgen). Zij noemt zich de ‘HAHALOGGER’ van Nederland. Elke woensdag zet ze een vlog online waarin zij op een grappige manier praat over herkenbare aspecten in het dagelijks leven. Inmiddels heeft ze ruim 73.000 volgers op Instagram en is zij één van de gezichten van @Rumagnl. Daarnaast linken al haar volgers, haar aan @Rumagnl en andersom. En daarom heb je als bedrijf een pluspunt wanneer je een influencer kan koppelen aan jouw brand. Het versterkt jouw uitstraling en naamsbekendheid bij de doelgroep.

Nog een voorbeeld is Kayla Itsines. Deze 25-jarige is veruit dé fitnesskoningin van het internet. Met de verkoop van haar app ‘Sweat with Kayla’ wist ze 17 miljoen dollar te genereren in 2016 (volgens App Annie). Maar ook wist ze haar stadiontour binnen een úúr uit te verkopen en op Instagram heeft ze inmiddels een following van meer dan 7,2 miljoen mensen. 

Waarom influencer marketing?

Influencer marketing is effectief, omdat influencers betrouwbaar blijken, het vaak efficiënter is dan andere vormen van advertising én het is een effectieve manier om het bereik binnen een specifieke doelgroep te vergroten. Ze bereiken niet alleen een hele specifieke doelgroep, maar staan ook heel dichtbij die specifieke doelgroep en gaan met hen in gesprek. Dit zorgt voor engagement onder de doelgroep en dus met jouw merk. Wist je dat 84 procent van de mensen die online winkelt weleens een product heeft gekocht naar aanleiding van een blog of vlog?

Influencer marketing wordt voor verschillende doeleinden ingezet:

  • Een groter bereik creëren
  • Nieuwe doelgroep benaderen
  • Niches aanspreken die het bedrijf normaliter lastig bereikt
  • Unieke ervaringen delen
  • Positieve aandacht garanderen

Het gaat er uiteindelijk niet om welke influencers de meeste volgers hebben, maar welke influencers op een leuke en creatieve manier een doelgericht publiek weet aan te spreken en te inspireren. Houd hier dus rekening mee bij het inzetten van influencers marketing. 

Ok… ik ben dan wel geen schaap, maar ook ik ben overduidelijk iemand die zich laat beïnvloeden door influencers. En daar durf ik best voor uit te komen. Het is immers neurologisch bepaald. 

*Note: Ongeveer 15 jaar geleden werden spiegelneuronen bij toeval ontdekt aan de universiteit van Parma in Italie. De onderzoekers Giacomo Rizzolatti en Vittorio Gallese bestudeerden de hersenen van apen. Ze wilden zo meer te weten te komen over hoe apen een beweging in hun brein voorbereiden. Het bleek dat sommige individuele neuronen actief werden bij specifieke bewegingen. Zo vonden ze neuronen die actief waren wanneer de apen naar een pinda grepen. En weer andere neuronen activeerden wanneer de apen een pinda in hun mond stopten.

Op een dag ontdekten de onderzoekers iets bijzonders. Er was bijna geen onderscheid te maken tussen de hersenen van een aap die een pinda at of een aap die slechts toekeek. Dezelfde neuronen werden actief bij het uitvoeren van een handeling én het kijken naar die handeling: in hun hersenen aapten de apen de beweging van de onderzoeker na. Rizzolatti en Gallese gaven deze ontdekking de naam spiegelneuronen.

Interessante video over spiegelneuronen

Campagnes
Geschreven door: Limesquare

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!