blog

Een nieuwe identiteit voor Limesquare

Samen een nieuwe identiteit creëren voor je eigen werkgever is een bijzondere en geen alledaagse kans. Met de komst van een nieuwe eigenaar kwam al snel de herpositionering van Limesquare: de communicatie werd helderder, samenwerkingen intensiever. ’Over ons’ werd ‘Voor jou’. Duidelijk, creatief en oplossingsgericht.

De basis voor een beoogde no-nonsense uitstraling was gelegd. We wilden onszelf benaderen als een neutraal ingerichte ruimte in een museum, waarin de werken het best tot uiting komen. Krachtig en pretentieloos, met volle aandacht op het werk voor de klant en niet op Limesquare zelf. Met dit uitgangspunt werd meteen de voornaamste visuele verandering legitiem: afscheid nemen van het vertrouwde lime groen. Een kleur die smaakgevoelig is en dus niet neutraal. Waar alle kleuren het best mee contrasteren werd de nieuwe basis: zwart en wit.

Dan het ontwerp van een nieuw logo en beeldtaal. Uiteraard met dezelfde no-nonsense benadering, al mocht visueel worden verduidelijkt dat we een creatief communicatiebureau zijn. Het werd een proces waar we ruim de tijd voor namen. Analyseren, experimenteren, kaders bepalen, veel schetsen — en nog veel meer weggooien. Er wist in dit ontwerpproces telkens één element overeind te blijven; de kapitaal L, verwant met de outline van een halve ’square’, wat vele visuele aanknopingspunten biedt. Uiteindelijk viel alles samen door een tweede L te roteren als een gestileerde onderkast i, waardoor in de naam een optisch vierkant zichtbaar werd.

De laatste stap in de verfijning van het logo was het vinden van het best passende lettertype. Dit luisterde nauw omdat de overige letters niet te breed of te smal mochten zijn om in balans te blijven met de L en i. Na een lange reeks testen van fonts bleek Circular de beste match.

Zo creëerden we een relatief eenvoudig logo met een subtiele creatieve twist. De ‘square’ wordt separaat ingezet als een sterk onderscheidend symbool. Maar ook als beeldtaal met diverse mogelijkheden: als vizier, container of kader. Een stevig fundament voor een identiteit die in de toekomst nog volop kan evolueren.

Uitgesproken lettertypes, een breed palet aan steunkleuren en een illustratiereeks maken de huisstijl compleet. Voor titels kozen we Fortescue, een prettig eigenzinnig lettertype met een hoge attentiewaarde. De kleuren zijn warm en aards, maar ook adaptief aan de kleuren uit het werk voor onze klanten. Om onze diensten kracht bij te zetten tekenden we onze eigen illustraties die we daarna subtiel lieten animeren.

Op stationery, signing en interne middelen is de huisstijl ingetogen. Op de website en andere externe middelen bewijst de no-nonsense uitstraling zijn waarde; het werk voor de klant springt eruit. Online wordt steeds minder gebruik gemaakt van desktop en daarom is bij de website bewust gekozen om mobile first te denken. De minimalistische layout met de uitgesproken typografie, kleuren, illustraties en hoogwaardige fotografie draagt bij aan de snelheid en optimale gebruiksvriendelijkheid voor mobiele devices. Uiteraard is ook nagedacht over de communicatie voor overige devices zodat alles op één lijn ligt. Creativiteit in combinatie met een heldere communicatie is hierin van groot belang geweest.

Met veel overgave en plezier is er aan het project gewerkt, waarbij het hele team is betrokken. Vanaf de energieke strategische brainstormsessies tot aan de creatie van de communicatiemiddelen bleef het niveau hoog. Een schoolvoorbeeld van een intensieve samenwerking. Met een duidelijk, creatief en oplossingsgericht resultaat.

Identiteiten
Geschreven door: Frank Klimstra

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!