Blog van Cas

Maak van je website een belevenis!

De ontwikkelingen op het gebied van websites gaan razendsnel. De mogelijkheden blijven zich uitbreiden en de belevingswereld die wordt gecreëerd door websites wordt elk jaar grootser. Maar hoe denk ik eigenlijk over de website van de toekomst? Ik vermoed dat verschillende vakspecialisten daar een andere invulling aan geven. Daarom vertel ik je in een drieluik over een aantal onderwerpen die nu erg trending zijn, maar ook in de nabije toekomst een grote rol gaan spelen.

LATEN WE BEGINNEN BIJ HET BEGIN.

Op de eerste websites in de begin jaren '90 werd er veelal gecommuniceerd met tekst en felblauwe links naar andere webpagina’s. Veel meer was er nog niet. In de jaren daarna hebben websites een grote transformatie ondergaan. De mogelijkheden werden steeds meer en groter. Waar websites eerst volledig waren gericht op tekst, zijn deze overgegaan naar video- en beeldmaterialen, kleuren, vormen, typografie en animaties voor een indrukwekkende en inspirerende website. Tegenwoordig bezoek je een website niet meer, maar beleef je een website.

Fabian Burghardt, een digital designer uit Berlijn, ontwikkelde de evolutie van webdesign die de evolutie van webdesign duidelijk laat zien. 


DE TOEKOMST DRAAIT OM BELEVING.

De beleving van een website wordt steeds belangrijker. Iedereen wil een website waar bezoekers met plezier gebruik van maken. In de toekomst zullen websites nog interactiever en levendiger worden om nog meer beleving over te brengen op de bezoeker. Animaties zijn hier een belangrijk onderdeel van. Op die manier wordt geprobeerd het verschil met de werkelijkheid zo klein mogelijk te houden.

WAT IS ANIMATIE?

Als je het over animatie hebt, denkt men al snel aan veel bewegingen, moeilijke parallax ontwerpen of fullscreen video's op de achtergrond. Maar om een goed beeld te geven van wat ik met een animatie bedoel, is het belangrijk te begrijpen wat ‘animatie’ inhoudt. Een animatie is een verandering in de tijd. Het bestaat uit drie componenten: een begin, een einde en alles wat daartussen valt. Het begin en het einde, de zogenaamde key-frames, zijn twee statische punten: startpunt (punt A) en het eindpunt (punt B). De animatie laat zien wat er gebeurt tussen deze twee statische momenten in.

http://species-in-pieces.com/

WAAR WORDT ANIMATIE VOOR GEBRUIKT?

Tegenwoordig en in de nabije toekomst is animatie voor veel bedrijven en organisaties de visuele manier van storytelling. Verhalen vertellen is een manier waarop mensen met elkaar communiceren. Zolang er mensen bestaan worden er al verhalen verteld. Als klein kind hebben we allemaal onze ouders aan de kop gezeurd om een verhaaltje voor het slapen gaan. Verhalen zijn er om ons te vermaken, ons wat te leren, ons over cultuur te vertellen of ons normen en waarden bij te brengen.

En nu? Nu proberen we de bruikbaarheid te vergroten, gebruikers te informeren en op te leiden en het gemakkelijker te maken om erachter te komen wat ze doen. Eenvoudige animaties kunnen goede hulpmiddelen zijn om mensen te helpen begrijpen wat en waar er geklikt moet worden of waar je naartoe wilt gaan.

Nog een reden om tegenwoordig animaties te gebruiken is een esthetische reden. Animatie kan een geweldige “ontwerp decoratie" zijn. Soms is het doel van een geanimeerd element alleen visueel en dat is een aanvaardbaar gebruik. Deze manier van animatie kan een verhaal vertellen of een emotionele verbinding creëren tussen de interface en de gebruiker.

https://www.apple.com/nl/mac-pro/

WANNEER GEBRUIK JE ANIMATIE?

Het probleem met elke trend, inclusief deze, is het weten wanneer je het moet gebruiken. Animatie kan een goed idee zijn voor je ontwerpen, maar dat geldt niet voor elk project. Animatie moet smooth en naadloos zijn, niet springend of gerobotiseerd. Het moet een doel voor de gebruiker dienen en niet in de weg staan van de inhoud. Daar moet je als ontwerper goed over nadenken. Is de gekozen animatie de juiste om het verhaal van zijn of haar bedrijf of organisatie te vertellen? Zomaar een animatie laten maken van bijv. de corporate story is niet de juiste manier. Kijk wat voor soort animatie werkt voor jouw type verhaal. Als je verhaal met één afbeelding kan worden verteld, gebruik er dan geen twintig. Maar als je verhaal twintig visuals nodig heeft om goed te werken en te begrijpen, probeer het dan zeker niet in acht te doen. Het gaat erom je verhaal zo gedetailleerd of simpel te vertellen zoals het moet zijn: niet meer, niet minder. 

Goede animatie maakt de ervaring van de gebruiker beter. Dit kan in de vorm van een emotionele verbinding zijn - zoals een leuke, positieve ervaring - of door een site makkelijker te maken.

In het volgende blog gaan we hier verder op in. Tot dan!

Websites
Geschreven door: Cas Ekelhof

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!