Blog van Ron

Mannen zijn gevoeliger dan vrouwen!

Of mannen over het algemeen gevoeliger zijn dan vrouwen durf ik niet te beweren. Die discussie ga ik graag uit de weg. Dat mannen gevoeliger zijn voor online advertenties durf ik na een onderzoek van Shutterstock wel te stellen.

Shutterstock, een databank voor afbeeldingen en foto’s, deed onderzoek naar hoe men reageert op advertenties op basis van demografische gegevens. Het onderzoek bestond uit twee fases.

In fase één werden 65 beelden in willekeurige volgorde aan 150 panelleden getoond om te bepalen welke beelden het meeste aanspraken. In fase twee werden 16 advertenties gemaakt op basis van de best-, gemiddeld- en slechtst presterende afbeeldingen uit fase één. De 16 advertenties werden aan 148 panelleden getoond terwijl ze aan het “surfen” waren in een normale browseromgeving. Tijdens de gehele studie werden de oogbewegingen van de panelleden gevolgd met eye-tracking software.

MAN VS. VROUW

Mannen reageren beter op online advertenties dan vrouwen. Uit het onderzoek blijkt dat mannen meer advertenties zien dan vrouwen. Mannen zagen 1/3 van de advertenties en vrouwen 1/4. Mannen kijken ook langer naar de advertenties. Gemiddeld keken mannen 0.4 seconden langer naar advertenties (0.9 sec tegen 0.5 sec).

GEZINNEN

Foto’s waarin kinderen te zien zijn werden door 25 % van de panelleden met kinderen opgemerkt en 1,3 seconden bekeken. 22 % van de panelleden zonder kinderen zag de advertentie en keek er 0,8 seconden naar. Ongeveer dezelfde resultaten zijn te zien bij het vertonen van een advertentie met daarin een bejaard echtpaar aan mensen boven en onder de 55.

EFFECTIEF

Naar de best presterende advertentie werd 1,4 seconden gekeken terwijl er gemiddeld 0,7 seconden naar werd gekeken. Dat klinkt misschien niet voor iedereen als baanbrekend maar in de wereld van online advertising is dat een groot verschil!  Ondanks dat er veel data beschikbaar is bij online advertising blijft het bewijzen van de effectiviteit van je advertentie lastig. Het onderzoek van Shutterstock laat vooral zien dat, door aandacht te hebben voor de demografische gegevens van de doelgroep, je veel effectievere advertenties kunt ontwikkelen.

Geschreven door: Ron Lubbers

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!