Blog van Ron

Meer leads door Weather Based Advertising

Marketingcampagnes draaien niet meer om het zenden van één simpele boodschap naar het publiek. Relevantie is the key to success. Campagnes gericht op het individu, voorzien van gepersonaliseerde content én met een contextuele relevantie zijn de meest succesvolle. Dit zijn campagnes die het limbische deel in de hersenen activeert. Het deel dat beslissingen neemt.

Door onze kennis van neuromarketing weten wij dat het weer een van de belangrijkste factoren is bij het maken van een beslissing. Het weer heeft, na de economische situatie, het meeste invloed op consumentengedrag. Het heeft invloed op de aanschaf van bijna ieder product.

  • Eten en drinken
  • Reizen
  • Verzorgingsproducten
  • Tuin en interieur
  • Verzekeringen
  • Vervoersmiddelen
  • Medicatie
  • Kleding
  • Elektronica

Een Amerikaans onderzoek uit 2010 laat zien dat het weer niet alleen invloed heeft op ons humeur, maar dat het ook bepaald welke producten we kopen en hoeveel we bereid zijn ervoor te betalen. Na blootstelling aan zonlicht zijn we bereid om 7% meer te betalen voor groene thee en maar liefst 56% meer voor een lidmaatschap van een sportschool.  

Verleden, heden, toekomst

Bij de term Weather Based Advertising denken we al snel aan de verkoop van ijs en bbq’s bij mooi weer en dampende chocomel in de winter. Een begrijpelijke gedachte maar Weather Based Advertising gaat veel verder dan alleen gebruik maken van het huidige weer. 

Verleden

Weather Based Advertising op basis van weerdata uit het verleden is de minst voorkomende manier, maar het is zeker de moeite waard om het te overdenken. Wanneer je als producent of leverancier weet dat de vraag naar een bepaald product groter wordt na een bepaald weertype is deze vorm uitstekend toe te passen.  Een Amerikaanse fabrikant van auto accu’s weet dat auto’s ouder dan vijf jaar problemen krijgen met accu’s als het langer dan drie dragen onafgebroken vriest. Op basis van weerdata uit het verleden ontwikkelden ze een Weather Based campagne. Pas na drie dagen met temperaturen onder nul toonden ze een advertentie met kortingscode.

Heden

Het huidige weer heeft het meeste invloed op ons gevoel en gedrag. Weather Based Advertising op basis van het huidige weer is dan ook de meest voorkomende manier. Door weerdata uit het verleden te koppelen aan je salesdata is consumentengedrag ten aanzien van het weer goed te voorspellen. 

Bierbrouwer Stella Artois ontdekte dat een temperatuurstijging van 2 graden boven het maandelijks gemiddelde resulteert in een stijging van de omzet en ontwikkelde een WBA-campagne. Op basis van cost-per-minute (CPM) werd de advertentie alleen weergegeven onder de juiste weersomstandigheden. 

Toekomst

Weather Based Advertising op basis van de weersvoorspelling is een goede manier om je doelgroep te activeren. De weersvoorspelling geeft je een legitieme reden te communiceren met je doelgroep en ze te informeren over hun behoefte. 

Timberland maakt bij het versturen van nieuwsbrieven ook gebruik van weersvoorspellingen. Op basis van de weersvoorspelling sturen ze de klanten per regio  een gepersonaliseerde e-mail waarin ze de klant attenderen op hun persoonlijke behoefte.

Efficiënt

WBA is niet nieuw. Grote merken maken al jaren gebruik van het weer bij hun branding. Door consistent aanwezig te zijn onder bepaalde weersomstandigheden creëren ze een duurzame breinpositie. Unox is het meest aansprekende voorbeeld dat we kennen. Al sinds de jaren '80 laadt Unox hun rookworst bij winterse omstandigheden. Hierdoor zijn ze tijdens de wintermaand extra relevant.

Dankzij de enorme hoeveelheid data die we tegenwoordig hebben, zijn we veel beter in staat gebruik te maken van het weer. Het voordeel van Weather Based Advertising is dat je adverteert onder optimale (weers)omstandigheden. Het aantal impressies dat verloren gaat omdat de content niet relevant is, daalt met circa 50%. Het logische gevolg van die daling is dat de click-through-rate stijgt. Hierdoor is Weather Based Advertising niet alleen super effectief, maar ook erg kostenefficiënt.

Geschreven door: Ron Lubbers

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!