Blog van Ron

Miljoenen besparen met een nieuw lettertype

Het klinkt misschien wat vreemd maar miljoenen besparen door een ander lettertype te gebruiken is echt mogelijk. Tech-site onemorething.nl legt uit hoe Netflix miljoenen bespaart door gebruik te maken van een eigen font.

Op de website is te lezen dat in navolging van techgiganten als Apple, Samsung en Google ook Netflix een eigen lettertype heeft ontworpen. De streamingdienst deed zijn eigen font, Netflix Sans, afgelopen week uit te doeken. Voorheen werd het lettertype Gotham gebruikt en dat paste prima, maar kostte ook klauwen met geld om te gebruiken.

Netflix Sans

Netflix opereert op enorme schaal en betaalde zich scheel aan het Gotham-font. Het lettertype is bekend, maar niet gratis. Het werd jaren geleden bedacht door modeblad GQ en iedereen die het wil gebruiken moet betalen. Netflix Sans is eigendom van de streamingdienst zelf en kan overal gebruikt worden zonder extra kosten. Je komt het de komende tijd niet alleen in video’s tegen, maar ook in reclame-uitingen van de streamingdienst.

De bekende studio Dalton Maag heeft het lettertype samen met Netflix-ontwerper Noah Nathan gemaakt. Er zijn verschillende varianten, waaronder regular, light, thin, medium, bold en black.

Cinemascopische curve

Het lettertype is gemaakt voor schermen en print. De ontwerper omschrijft het als “neutraal en benaderbaar, maar ook compact en efficiënt.” De gebogen uitsparing bij de kleine letter “t” is geïnspireerd op de “cinemascopische curve” van het woordmerk Netflix.

Wanneer je de volgende keer iets van de streamingdienst tegenkomt dat er net iets anders uitziet dan dat je gewend bent, dan weet je nu waar dat vandaan komt. Of die het het lettertype bespaarde miljoenen ten goede komen aan nieuwe series, is niet bekend.

Bron: 
www.onemorething.nl

Identiteiten
Geschreven door: Ron Lubbers

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!