Blog van Lex

SEO of SEA wijzigingen? Lexplains!

Onze wereld maakt veel veranderingen door. Sinds we doormiddel van enen en nullen de computer vorm hebben gegeven is de hele wereld om ons heen geautomatiseerd en gedigitaliseerd. De laatste jaren neemt die groei exponentiële vormen aan. Data neemt een steeds prominentere plek in onze levens in en we doen steeds meer digitaal. Gelukkig maar, anders had ik niet in de functie als internet marketeer bij LimeSquare kunnen werken.

De verandering en digitalisering van de wereld betekent dat ook de internet marketing niet stil staat. In tegendeel zelfs. Door steeds intelligentere algoritmen, uitgebreidere advertentiemogelijkheden en een snel groter groeiende verzameling van on-en offline plaatsingslocaties kunnen we op verschillende manieren zorgen dat we onze doelgroep bereiken met de juiste boodschap, op de juiste plek en op het juiste moment. Essentieel hiervoor is om op de hoogte te blijven van alle veranderingen in de markt. Door verschillende blogs bij te houden blijven we op de hoogte van deze ontwikkelingen en kunnen we deze inzetten voor klanten.

Omdat we onze kennis graag delen, beginnen we op woensdag 31 januari met “Lexplains”. In deze video’s nemen we de belangrijkste wijzigingen van de maand met jullie door. Om alvast een sneak preview te geven, nemen we even een greep uit een tweetal wijzigingen die de afgelopen tijd doorgevoerd zijn op het gebied van Internet Marketing:

Page speed gaat een steeds grotere rol spelen in je SEO

Natuurlijk is het prettig als een website snel laadt. Je hoeft als gebruiker niet te wachten op content die ingeladen wordt en kan direct verder zoeken naar het gene waar je naar zoekt. Google vindt dit niet minder belangrijk. Op 24 januari werd daarom ook aangekondigd dat de page speed, dus de snelheid waarop pagina’s kunnen laden, meegenomen worden in de indexering van Google. Een belangrijke toevoeging is wel dat dit alleen voor mobile geldt.

Ondanks dat het altijd al ontzettend belangrijk is geweest om een snel functionerende site te bouwen, is het nu ook voor je ranking in Google van belang. Vanaf moment één dat een nieuwe website gebouwd wordt moet er dus rekening gehouden worden met maximale snelheid door zo “licht” mogelijke content.

De update wordt alleen op mobile uitgevoerd. Voor bedrijven is het dus een overweging om een volledige mobile website naast de eigen website te laten bouwen. Veel bedrijven werken op het moment met één website die responsive is. Dit betekend dat de website een andere indeling krijgt wanneer deze onder een bepaalde schermresolutie wordt weergegeven. De andere mogelijkheid is een website die volledig voor mobile gebouwd is. Het voordeel hiervan, is dat de page speed vanaf moment één meegenomen kan worden in alle ontwerpkeuzes die gemaakt worden.

Naar verwachting wordt deze update in juli 2018 door Google doorgevoerd. Wil je weten hoe snel je website is? Probeer dan deze tool van Google.

Google META-discriptions lengte is gewijzigd naar 320 tekens

In onze blog van donderdag 14 december behandelden we het al: Google heeft de lengte van de META-discriptions in de zoekresultaten flink verhoogd. Waar we vroeger maar 160 tekens hadden om de gebruiker te vertellen wat ze op onze site kunnen vinden, hebben we daar nu 320 tekens voor. We hebben dus een keer zoveel tekst om gebruikers in Google te overtuigen om onze site te bezoeken.

Doordat deze wijziging doorgevoerd wordt, zijn er minder resultaten die “boven de vouw” weergeven worden. Het is nu daarom nog belangrijker dan ooit om hoog te scoren in Google. Anders loop je het risico om niet gezien te worden door je doelgroep en veel organisch verkeer mis te lopen. Zorg dus voor boeiende teksten en vertel de gebruiker wat hij gaat vinden op de bestemmingspagina. Zo blijf je altijd relevant en is de kans op terugkerende bezoekers groter.

Er zijn nog veel meer dingen veranderd in de afgelopen tijd. Nieuwsgierig wat? Hou onze social-media kanalen dan goed in de gaten, daar verschijnt volgende week namelijk de eerste video! Heb je zelf vragen, of wil je dat er een bepaald onderwerp uitgelicht of toegelicht wordt in de video? Mail dan naar lex@limesquare.nl en wie weet behandelen we je vraag in de eerstvolgende video.

Internetmarketing
Geschreven door: Lex Soer

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!