Blog van Lex

Talking with Google

Heb je je ooit afgevraagd waarom je steeds meer jongeren op straat ziet lopen die tegen hun Smartphone aan het praten zijn? Ik in ieder geval wel. Een tijd lang heb ik mezelf afgevraagd waarom iedereen met zijn telefoon op de luidspreker aan het bellen was. Steeds meer jongeren lopen op straat en houden hun telefoon horizontaal voor hun gezicht vast. Wist je dat ze lang niet allemaal aan het bellen zijn?

TALKING TO DEVICES

Tegenwoordig hebben we een breed scala aan verschillende, geavanceerde apparaten die we met spraak kunnen bedienen. Naast de Smartphone hebben we tegenwoordig apparaten zoals Google Home, Amazon Echo en Homey, een start-up uit Enschede. Al deze apparaten nemen in het leven van de gebruiker een rol in als digitale assistent, als maatje en als adviseur. Deze apparaten zijn op twee verschillende manieren aan te sturen. Via de bijbehorende app, of doormiddel van spraak. Dankzij geavanceerde algoritmen en software weten deze apparaten door één simpel commando je gehele huis te verlichten of spelen ze je favoriete track, door je hele huis, af op je Sonos-systeem.

Binnen “the internet of things” wordt het bedienen doormiddel van spraak steeds belangrijker. Het neemt met de dag een grotere positie in, en wordt daarnaast met de seconde accurater. Dankzij machine-learning en het verzamelen van data, kunnen veel fabrikanten hun apparaten constant accurater maken. Eigenlijk leren deze devices zichzelf dus om te praten en om je taal te begrijpen, zelfs als je een (sterk) accent hebt. Bizar hè?

WHO’S TALKING?

Misschien denk je nu “Ach, dat zal allemaal wel meevallen”. Dat kan en uiteraard mag dat, maar de cijfers liegen er niet om. In september 2016 werd de Amazon Echo in Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk geïntroduceerd. Een analist van Morgan Stanley schatte begin dit jaar dat er in Oostenrijk en Duitsland al 400.000 exemplaren de toonbank over zijn gegaan. In het Verenigd Koninkrijk waren dit er 300.000. In het Verenigd Koninkrijk heeft dus 1,40% van de huishoudens al een Amazon Echo sinds de introductie een jaar geleden. Ondanks dat de Amazon Echo momenteel nog het grootste marktaandeel heeft, zijn er nog meer spelers op de markt. We kunnen dus concluderen dat op het moment ongeveer 2% van de huishoudens in het Verenigd Koninkrijk een spraak assistent heeft.

Behshad Behzadi, Principal Engineer bij Google Zurich, beweerde in maart 2016 op de SMX West dat Voice search de snelst groeiende zoekvariant is. 55% van de jongeren en 41% van de volwassenen gebruikt regelmatig Voice Search. Onder jongeren wordt voice search het meest gebruikt om iemand te bellen (43% van de jongeren), gevolgd door vragen over bestemmingen (38%) en hulp met het huiswerk (31%). Onder volwassenen is het gebruik anders. 40% van de gebruikers vraagt voornamelijk naar de weg. 39% gebruikt voice-search om teksten te dicteren, mogelijk omdat dat sneller gaat dan het typen op een smartphone, en 31% gebruikt het om iemand te bellen.

Ook verschilt het overduidelijk wanneer voice-search door deze twee groepen gebruikt wordt. Onder tieners gebruikt 59% van deze groep het tijdens het televisie kijken, tegenover 36% onder de volwassen. Op de tweede plaats gebruiken jongeren dit het meest wanneer ze met vrienden zijn (57%), bij de volwassenen is dit 24%. Kort samengevat is de groep gebruikers gigantisch en groeit deze met de dag naar een nog hoger percentage van alle gebruikers. Maar wat houdt dit eigenlijk in voor websites en content?

WHAT DOES TALKING CHANGE?

Wanneer we kijken hoe we iets vragen aan een vriend of aan Google, is al een duidelijk verschil merkbaar. Wanneer we een persoon een vraag stellen gebruiken we veel meer woorden, terwijl we bij Google alleen de essentiële onderdelen uit de vraag halen. Kijk bijvoorbeeld naar het weer: Als ik wil weten welk weer het morgen wordt, vraag ik het aan een vriend op de volgende manier: “Weet jij welk weer het morgen gaat worden?” of “Moet ik morgen een paraplu meenemen, of gaat de zon schijnen?“ Op Google is dit echter anders. Wanneer we daar vragen hoe het weer wordt, Googelen we: “Weer maandag” of “Weersvoorspellingen”

De resultaten waar Google mee komt matchen met de keywords die een site gebruikt, maar zijn ook breder dan het antwoord wat mijn vriend mij geeft.  Ik weet bijvoorbeeld niet direct of ik die paraplu mee moet nemen of niet. Maar wat gebeurt er dan als we voice search gebruiken om de vraag te stellen? Precies, we vragen het precies zoals we onze vriend dat zouden vragen. Eigenlijk wil dat zeggen dat we meer keywords in onze vraag hebben zitten en een exact antwoord op onze vraag moeten krijgen. Voor de SEO en content van bedrijven houdt dit in dat er werk aan de winkel is. Voor elke mogelijke vraag die een klant kan stellen, moet bijpassende content gemaakt worden. In dit geval is de doelgroep dus op zoek naar iets, en moet het antwoord zo passend mogelijk gegeven worden.

Vragen zijn al te verdelen in 9 verschillende soorten. Hoe, waarom, wanneer, wat, wie, welk, welke, waar en is. Deze verschillende vragen zijn voor nagenoeg elk onderwerp te gebruiken, maar hebben dus elk hun eigen content nodig als antwoord. Als voorbeeld pakken we de paraplu er weer bij. In totaal zijn er minimaal 56 verschillende vragen over paraplu’s te stellen. “Waar paraplu kopen”, “welke paraplu kopen”, “hoe werkt een paraplu” enz. Bij een pagina met alleen het keywords “paraplu”, is het goed mogelijk dat we de doelgroep niet bieden wat zij zoeken of willen weten. Voor elke website is het daarom belangrijk om de site “voice-search-proof” te maken. Maar hoe moet je dat eigenlijk doen?

ANSWER THE PUBLIC

Eigenlijk geven we antwoorden aan het publiek. Het is daarom cruciaal om te weten welke longtail zoektermen gebruikers uit kunnen spreken. De tool Answer the Public helpt je daarbij. Wanneer je de tool online bezoekt kan je “The Seeker” een onderwerp geven in een specifieke taal. Wanneer je hem in het Nederlands vraagt welke vragen er voor “paraplu” mogelijk zijn, komt de tool met een groot scala aan antwoorden. De verschillende mogelijkheden zijn onder te brengen in drie verschillende categorieën: Vragen, voorzetsels, vergelijkingen en alfabetische mogelijkheden.

Voor een bedrijf is het interessant om hier hun hoofdonderwerp of keywords in te geven, om vervolgens vast te stellen welke vragen de doelgroep mogelijk kan stellen. Wanneer je de vragen, waar je als bedrijf of instelling antwoord op kan geven, allemaal opstelt, weet je welke antwoorden je moet gaan geven met specifieke pagina’s op de website. 

De stap die daarna volgt, is het geven van de antwoorden. Contentmarketeers kunnen bezig gaan met het vullen van pagina’s die inhoudelijk sterke antwoorden geven op de specifieke vragen die de doelgroep heeft. Wanneer de antwoorden sterk en relevant zijn voor de doelgroep, is de kans op een actie of een conversie vele malen hoger.

Een goed praktijkvoorbeeld werd gegeven door Marnix de Munck in zijn blog over Contentmarketing voor Voice Search op Marketingfacts.nl. Hierin geeft hij het voorbeeld van Internetvergelijk.nl. Zij hebben Answer the Public gebruikt om longtail zoektermen in te voeren en deze vervolgens te vertalen in content die de specifieke vragen van de doelgroep beantwoord. Wanneer je nu de longtail vraag “Hoe werkt interactieve tv” Googelt, staat internetvergelijk organisch helemaal bovenaan. Door de content op de pagina te laten beginnen met de longtail zoekterm, is de kans op hoge ranking in Google ook aanzienlijk hoger.

Daarnaast moet je site ook leesbaar zijn voor de spraak assistent zelf. Het wordt dus belangrijker om alt-teksten aan afbeeldingen toe te voegen en goed te kijken naar je XML Sitemaps. Op die manier kan een spraak assistent de content ook voorlezen. Wanneer een afbeelding dan niet getoond wordt doordat de gebruiker op de bank ligt, kan Alexa je voorlezen wat die afbeelding weergeeft om zo de gebruiker te activeren om toch je pagina te bekijken.

Er is dus werk aan de winkel. Ga aan de slag om je website voor voice-search te optimaliseren en onderzoek zo snel mogelijk welke vragen je doelgroep kunnen stellen. Op die manier kan de content op de website geoptimaliseerd worden en zijn en blijven we voice-search-proof!

Internetmarketing
Geschreven door: Lex Soer

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!