Blog van Marleen

Tell me a story!

Ken jij het nog? Het verhaal van roodkapje en de grote boze wolf? Het verhaal van Pluk van de Petteflet met zijn geinige rode kraanwagen of Assepoester die haar glazen muiltje verliest. Verhalen van jaren geleden en ik ken ze nog steeds helemaal uit mijn hoofd. Maar niet alleen bij sprookjes worden er verhalen vertelt, in het dagelijks leven worden we er continue mee geconfronteerd.

Het Schotse whisky merk Johnnie Walker heeft bijvoorbeeld al veel verschillende verhalen gefilmd. Waaronder het verhaal ‘Dear Brother’. Deze video vertelt het verhaal van twee broers, ze lopen door de landschappen van Schotland, naar plekken waar ze opgroeiden. Het laat een verhaal zien over hun vriendschap en over de speciale band tussen twee broers. Een prachtig verhaal met een heel bijzonder einde.

Een ander mooi voorbeeld is het verhaal van Tony’s Chocolony. Tony’s Chocolony, of eigenlijk Teun van de Keuken, gaat voor 100% slaafvrije chocolade. Zijn verhaal wordt verwoord met duidelijke teksten en gave graphics. Super inspirerend! Dit verhaal heeft mij bewust gemaakt van de kinderslavernij. Hierdoor gaan tegenwoordig alle andere chocolademerken aan mij voorbij, ik koop liever een reep van Tony Chocolony!

Storytelling

Verhalen of te wel Storytelling, het is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Op televisie, radio en social media barst het van storytelling. Storytelling neemt toe en wordt tegenwoordig in uiteenlopende branches toegepast. Maar ook ‘wij gewone mensen’ delen onze verhalen massaal aan met de buitenwereld. Snapchat was bijvoorbeeld een van de eerste kanalen waarbij je stories kon delen. Kort daarna volgde Instagram en Whatsapp. Facebook kon natuurlijk ook niet achter blijven.

Maar waarom zijn verhalen zo leuk? Waarom hoort storytelling niet meer alleen bij de sprookjes en wordt het tegenwoordig zoveel toegepast in marketing? En vooral, waarom is het zo belangrijk? 

Om een lang ‘verhaal’ kort te maken… Mensen houden nou eenmaal van verhalen! Jezelf kunnen identificeren met een persoon, je laten meeslepen, je laten ontroeren, of het kunnen wegdromen bij een indrukwekkend verhaal. Met behulp van storytelling worden er emoties los gemaakt bij mensen en het mooiste is, hierdoor blijft de boodschap veel beter hangen. Daarom kan storytelling ook zo goed ingezet worden als marketinginstrument. Want door storytelling:

  • worden verhalen beter onthouden
  • wordt kennisoverdracht makkelijker gemaakt
  • wordt er entertainment aangeboden
  • kunnen mensen zich eerder verplaatsen

Why?

Ok… Leuk dat storytelling, maar hoe begin je een verhaal? Een goed vertrekpunt is het Waarom. Om dit te achterhalen kan er antwoord gegeven worden op vragen zoals; Waar geloof jij in? Wat is je doel? Wat wil je bereiken en wat is jouw toegevoegde waarde? Simon Sinek heeft tijdens TEDx een interessante presentatie gegeven over de why, how, what. Ook wel “The Golden Circle’ genoemd. Benieuwd naar zijn presentatie? Check de video

What's your story?

Storytelling levert dus een belangrijke bijdrage aan een organisatie en daarom is het goed om er over na te denken wat jouw corporate story is. Welk verhaal past bij jouw organisatie of dienst, wat is jouw why, how, what? Heb je hulp nodig bij de zoektocht naar jouw corporate story? Wij gebruiken effectieve methodes om jouw ‘waarom’ te achterhalen.

"People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it"

-
Campagnes

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!