Blog

Vind de juiste medewerkers met een ‘werken bij’-website

Gisteren werd bekend dat onze economie in 10 jaar tijd niet eerder zo hard is gegroeid als vorig jaar. En dat is goed te merken op de arbeidsmarkt. Eind vorig jaar hadden we maar liefst 213.000 openstaande vacatures in Nederland. Als potentieel werkgever heb je dus aardig wat concurrentie. Een goede ‘werken bij’-website is daarom ook een absolute must! Nog niet overtuigd? Lees dan hier de vier redenen waarom een ‘werken bij’-website jouw gaat helpen in je zoektocht naar de juiste medewerkers. 

Betere vindbaarheid in de zoekmachines 

Vacatures die op de normale bedrijfswebsite worden geplaatst scoren doorgaans niet erg goed in de zoekmachines. Dit komt onder andere doordat de nadruk van de website voornamelijk ligt op de diensten die geleverd worden, waardoor de openstaande vacatures dieper verstopt liggen en minder bezocht worden.

Door het opzetten van een ‘werken bij’-website komt de nadruk meer te liggen op de opstaande vacatures. De algehele content van de website kan hier ook meer op toegespitst worden, waardoor de website beter zal presteren in de zoekmachines zoals Google en Bing.

Ruimte voor Employer branding 

Over ‘employer branding’ zijn veel verschillende opvattingen. In het boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand’ wordt een goede, alles omvattende definitief gehanteerd, namelijk: 

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders, met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”

Door een aparte ‘werken bij’-website op te zetten ontstaat de ruimte om dieper op bepaalde zaken in te gaan en die voorkeurspositie te creëren. 

Wat maakt jou als werkgever uniek? Wat vind je belangrijk voor je werknemers? En wat mogen je werknemers van jou verwachten? Kortom, waarom moeten (potentiële) werknemers voor jou kiezen en niet voor de concurrent met een soortgelijke vacature? Dit is informatie die je niet snel op een klantgerichte bedrijfswebsite plaats en waar een ‘werken bij’-website juist uitermate geschikt voor is.

Laat collega’s aan het woord 

Als werkgever doe je je best om toekomstige werknemers er van te overtuigen hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te komen werken. Het heeft echter veel meer impact als de huidige werknemers dat zelf vertellen. 

Wie worden mijn collega’s? Wat maakt hun functie zo leuk? Hoe ziet hun werkdag er uit? Waarom werken ze voor jou en gaan ze niet naar de concurrent? Allemaal vragen waar een potentiële werknemer mee zit voordat hij of zij besluit om bij jou te solliciteren. Deze vragen worden vaak niet op een normale bedrijfswebsite beantwoord. Ook hier biedt een ‘werken bij’-website weer uitkomst. 

Door de huidige werknemers hierover zelf aan het woord te laten in de vorm van korte interviews, pakkende quotes of zelfs korte video’s schets je een nog beter en realistischer beeld hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. 

De huidige werknemers uitgebreid aan het woord laten heeft nog een aantal bijkomende voordelen zoals:

  • Je creëert meer betrokkenheid onder de huidige werknemers; 
  • Als werkgever/leidinggevende krijg je een beter beeld van de drijfveren van de werknemers; 
  • De interviews, quotes en/of video’s kunnen op meerdere plekken opnieuw gebruikt worden om (toekomstige) klanten er van te overtuigen dat er een team van enthousiaste medewerkers voor hen klaar staat.

Bind werknemers voor langere tijd 

Het is niet meer zoals vroeger dat werknemers 40 jaar voor dezelfde baas werken, maar het bieden van voldoende carrière kansen, doorgroeimogelijkheden en opleidingen helpt wel om werknemers langer aan het bedrijf te binden. 

Ook dit is een typisch voorbeeld van vragen waar potentiële werknemers mee zitten en die niet beantwoord worden op een ‘normale’ bedrijfswebsite, maar waar een ‘werken bij’-website de uitkomst biedt. Bijkomend voordeel is dat de huidige werknemers hierdoor ook getriggerd kunnen worden om zich verder te ontwikkelen.

Vragen? Neem gerust contact op 

Ben je inmiddels geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan met een ‘werken bij’-website, of wil je eens sparren over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met mij op op voor een brainstorm-sessie.

Websites
Geschreven door: Limesquare

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!