Blog van Cas

Webtrends om rekening mee te houden

Er is maar weinig zo veranderlijk als trends. Was je site enkele jaren geleden nog fris en modern, inmiddels kun je zomaar achter de feiten aan lopen. Op het gebied van webdesign zijn er veel trends. In dit blog komen een aantal trends aan de orde die ik zelf erg interessant vind en waarmee je website zeker 2018 proof is.

Eenvoudige, minimalistische lay-outs

Het zgn. "less is more" is nog erg actueel en dit aloude principe zal ook in 2018 op veel websites worden toegepast. Door de website simpel en clean te houden, wordt de aandacht voor de content versterkt. Content gaat een belangrijke rol spelen om de gebruiker snel en eenvoudig door de website te loodsen. Het gebruik van te veel visuele elementen en niet functionele animaties kunnen de aandacht afleiden van waar het daadwerkelijk om gaat: conversie.

Een minimalistische pagina is ook gebruiksvriendelijker op de smartphone. Visuele elementen kunnen de aandacht afleiden en komen op een smartphone minder goed tot zijn recht. Bijkomend voordeel: het maakt webpagina’s nog lichter en dus sneller. En snelheid is voor (mobiel) internetverkeer natuurlijk van belang.

Bright & Bold

Vivid colors, knalkleuren en witranden, alles mag weer. Maak het in 2018 BOLD met kleur, maar zeker ook met typografie! Laat bepaalde elementen in je website opvallen door fellere kleurvlakken met sterke contrasten en trek de aandacht met een uitgesproken lettertype. Typografie is een uitstekende manier om je te onderscheiden; een uitgesproken lettertype geeft een merk persoonlijkheid. Onderscheidende typografie en gewaagd kleurgebruik maken het verschil in een minimalistisch design. 

Mobile first

Mobile first is een trend die we de afgelopen jaren steeds belangrijker hebben zien worden. Met als hoogtepunt de mobile speed indexering die Google onlangs aankondigde. In een tijd waar we meer op onze smartphone browsen dan op de desktop moet website optimalisatie voor mobile vanzelfsprekend zijn. De desktopversie heeft minder prioriteit aangezien de kans groot is dat je website voor het merendeel via de smartphone wordt bezocht.

Conclusie

Als merk wil je graag vooroplopen met de nieuwste trends. En een slechte, verouderde website kan ervoor zorgen dat je conversies sterk achterblijven. Slechte designs leiden bezoekers af van het doel waarmee ze naar je website komen en zullen er voor zorgen dat ze sneller afhaken. 

Websites
Geschreven door: Cas Ekelhof

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!