Blog van Cas

Zien is geloven

Om met de trends van tegenwoordig mee te gaan moet je overal het een en ander van weten om het goed toe te passen. In mijn vorige blog legde ik uit hoe je meer beleving creëert op een website. Dat ging voornamelijk over het toevoegen van animaties. Wat je tegenwoordig veel ziet is het gebruik van video. Hoe pas je dit goed toe en wat is de meerwaarde ervan? Ik neem het met je door in dit blog.

Waarom kies je voor video?

Het is eigenlijk best simpel: mensen begrijpen video beter. Psychologisch gezien leer je via video sneller. Het is de beste manier om sfeer en emotie over te brengen. Je kunt het nog zo mooi opschrijven, met beeld (en geluid) neem je een bezoeker veel meer mee in je belevingswereld. Emotie is namelijk de manier om je publiek te betrekken in je verhaal en ze echt aan te spreken. Positieve emotie kan het gedrag van de kijker veranderen naar koopintentie.

Overtuigingskracht

Er zijn verschillende vormen van content. Tekst, audio, fotografie en video zijn de bekendste voorbeelden. Van alle vormen komt video het dichtste bij de werkelijkheid. Een persoon die op een overtuigende manier zijn of haar visie overbrengt in een filmpje, komt krachtiger over dan een overtuigende tekst. Content met visuele aspecten bereikt een groter publiek dan tekst en dat is helemaal niet vreemd. Negentig procent van de informatie die naar onze hersenen wordt verstuurd is visueel. We nemen visuele informatie ook sneller op dan tekst: maar liefst 600.000 keer sneller.

Uiteraard moet de boodschap en de kwaliteit van het filmpje wel goed zijn. Vertel waarom je product of dienst de oplossing is. Klanten zijn vaak geïnteresseerd in oplossingen, niet in hoe goed jij bent. Een goede video is kort, dus gebruik je tijd efficiënt. Maar bovenal wees eerlijk en geloofwaardig. Beloof geen dingen die je niet waar kan maken.

Breng gevoel in je verhaal. Welke emotie moet de video oproepen? Dit is een hele bepalende factor in het gedrag van de klant. Mensen nemen vaak beslissingen op basis van gevoel en zijn bereid om extra te betalen als het goed voelt. Ook als ze verder geen argumenten kunnen benoemen waarom het ene beter is dan de andere.

Video in verschillende vormen

Video’s zijn er in vele verschillende vormen. We hebben het al even kort over storytelling video’s gehad. Dit soort video’s zullen nog wel een tijd blijven bestaan voor zowel bedrijven als organisaties. Kijkend naar de grote 4 (Apple, Samsung, Google, Facebook) kunnen we concluderen dat online video niet zomaar een trend is. Zij zetten massaal in op online video, wat resulteert in een enorme groei van mogelijkheden. Uiteindelijk zal er dus ook door andere bedrijven en/of organisaties veel geëxperimenteerd worden met andere vormen van video. 

360 graden video’s

Begin 2015 werd de 360 graden video geïntroduceerd door YouTube. Hierdoor werd het meteen mainstream.  Deze manier van video’s maken en bekijken voegt een nieuwe dimensie van interactie toe. De gebruiker staat als het ware midden in de video en navigeert door het beeld door zelf te bewegen of door middel van navigatietoetsen op het scherm. Voor veel gebruikers is dit nog steeds een nieuwe manier om online video’s te ervaren. Uit een case study van Magnify blijkt dat een 360° video’s, 28,1% meer views krijgen dan een traditionele (16:9) video’s. Ook de doorklik ratio (CTR) ligt aanzienlijk hoger.

Virtual Reality

Door de komst van virtual reality zullen er alleen maar meer 360 graden video’s verschijnen. Dit soort video’s leveren mooie beelden op voor virtual reality. Het voelt voor de gebruiker als een extra dimensie. Want als je de 360 graden video’s bekijkt in een VR omgeving dan is het als het ware dat de gebruiker ook echt op die plek in de video staat.

Live video 

Facebook Live werd gelanceerd in 2016 en zal de komende tijd alleen nog maar vaker gebruikt worden. Steeds meer voorlopers, bedrijven en organisaties zetten live streaming in. Niet zo gek, want het opzetten van een stream is vrij eenvoudig. Het levert naar verhouding meer betrokkenheid op dan normale video’s en je kunt met een beperkt budget al aardig uit de voeten. Dat livestream kijkers aanspreekt, blijkt uit de cijfers van Facebook. Die laten zien dat, ten opzichte van normale video, er drie keer langer naar live content wordt gekeken dan naar traditionele video. Ook reageren mensen sneller op live video’s wat meer betrokkenheid oplevert. Een goed voorbeeld van hiervan is dan ook het ‘Ask me anything’-format. Dit zijn Q&A’s waarbij kijkers interactie hebben met de mensen achter een bedrijf of merk.

Conclusie

Je kunt wel concluderen dat de ontwikkelingen van video nog lang door zullen gaan. Maar de ontwikkelingen rondom online video blijven wel lastig te voorspellen. Iets dat vandaag werkt en succesvol is, kan morgen weer achterhaald zijn. Wat we wel weten, is dat video een blijvertje is en dat er nog genoeg terrein te winnen valt. Vooral door te experimenteren en combineren wordt duidelijk wat het beste werkt. Dit geldt voor zowel je website als social media kanaal. 

Geschreven door: Cas Ekelhof

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!