Blog van Marleen

Zo vermarkt je vastgoedprojecten

Bij het vermarkten van vastgoedprojecten is het gebruikelijk om offline en online middelen te ontwikkelen, deze middelen zo breed mogelijk in te zetten en een zo groot mogelijke doelgroep bereiken. Maar tijden veranderen. Het aanbod neemt toe nu de huizencrisis voorbij is. Opvallen en een échte connectie leggen met je doelgroep is daarom belangrijk. Door middel van het doorlopen van verschillende fases is het mogelijk om met minder kosten meer te bereiken en vastgoedprojecten op een efficiënte en effectieve manier te vermarkten. 

Lees hieronder meer over de vijf fases die wij hanteren voor het vermarkten van vastgoedprojecten.

FASE 1 PERSONA’S

Welke persona's onderscheiden we, hoe gedraagt elke groep zich en wat beweegt deze groep?

De eerste stap is het bepalen van je doelgroep, dit doen wij op basis van persona’s. Door het bepalen van persona’s wordt de communicatie heel gericht ingezet, maar worden ook bepaalde doelgroepen uitgesloten. Op deze manier wordt er dus met die specifieke doelgroepen gecommuniceerd die daadwerkelijk bij het project passen. Bij een specifieke doelgroep hoort natuurlijk een bepaalde stijl en manier van communiceren. Hoe wil deze doelgroep bijvoorbeeld worden aangesproken? Wat wil deze doelgroep weten, op welke manier en waar?

FASE 2 LIST OF CONTENT FORMAT

Welke vormen van content zijn er en welke zijn interessant voor de doelgroep?

Een vooropgestelde contentlijst dient als keuzelijst en met behulp van deze lijst wordt de doelgroep uit de anonimiteit gehaald. Er worden bijvoorbeeld online banners ingezet waarmee de doelgroep beter getraceerd kan worden. Hierdoor kan er gekeken worden welke mensen op deze banner klikken. Maar ook welke (specifieke) informatie van de website zij interessant vinden.

FASE 3 CONTENTMATRIX

Waar is de doelgroep gevoelig voor en met welke con­tent wordt de doelgroep geprikkeld?

Op basis van de data uit fase 2 worden er stukjes informatie gegeven welke gericht zijn op de doelgroep. Hierdoor creëert de doelgroep een positieve associatie, waardoor de intentie om een woning te kopen wordt vergroot. De doelgroep ontvangt dus niet in één keer alle informatie, maar alles wordt opgesplitst in kleine delen. Wanneer de doelgroep de informatie herhaaldelijk ziet, blijft de informatie ook veel beter onder de aandacht. Belangrijk is dat de doelgroep bij deze informatie een positieve associatie krijgt en de intentie heeft een woning te kopen.

"Wanneer je als merk een duurzame breinpositie wilt bewerkstelligen, vergt dat tijd en herkenning. Het moet er als het ware ‘inslijten’. Herhaling - en dus samen­hang - is dan belangrijk"

-

FASE 4 DE CUSTOMER JOURNEY

Door de persona’s weten we wie we willen aansprek­en en de contentkeuze bep­aalt welke middelen we gaan inzetten. Deze middelen worden uitgezet in de customer journey.

De persona’s worden opgedeeld en voor iedere persona wordt een customer journey ontwikkeld. De customer journey, of de klantreis zoals het ook wel eens wordt genoemd, is belangrijk bij het inrichten van de campagne en je digital marketing middelen. De klantreis invullen geeft aan waar de touchpoints zitten, de (potentiële) klant langskomt en welke informatie hij/zij nodig heeft om de volgende stap te zetten in de route naar een aankoop of gedragsverandering.

Het doel van het doorlopen van deze stappen is natuurlijk het verzamelen van zoveel mogelijk data. Hoe vaak wordt de nieuwbrief bijvoorbeeld geopend, welke artikelen worden gelezen, welke mensen klikken weg en welke mensen blijven op de website? Dit is een geheel digitaal proces en hierdoor wordt alles continue gemeten en indien nodig, kan er snel worden bijgestuurd.

FASE 5 HET EVENT

Ondanks dat er online middelen worden ingezet, hebben de mensen natuurlijk ook altijd behoefte aan persoonlijke aandacht. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een feestelijk event op de locatie van het vastgoedproject, hierdoor kunnen mensen direct de omgeving bekijken. Door het organiseren van een event wordt er binding gecreëerd, is er gelegenheid voor feedback en het is natuurlijk een leuke kennismaking met de toekomstige bewoners. 

Na het doorlopen van deze verschillende fases is het tijd voor start verkoop! Mensen zijn enthousiast over het project en d.m.v. het doorlopen van deze stappen wordt het doel behaald: Op een zo efficiënt mogelijke manier het vastgoedproject vermarkten! 

Campagnes
Geschreven door: Marleen Meijerink

Het leukste nieuws komt van ons

Waar wacht je nog op? Inschrijven!