Altijd in beweging
Het internet blijft zichzelf heruitvinden. Neem TikTok (cliché voorbeeld, maar blijft sterk): ooit begonnen als een plek voor dansjes en lipsyncs, is nu een wereld vol lifehacks, mini-docu’s en video’s over optimale vakantiebestemmingen. Maar TikTok is slechts het topje van de digitale ijsberg. Denk ook aan de continue opmars van AI, de tweestrijd tussen kwaliteit en kwantiteit of de groeiende druk om altijd maar ‘de perfecte post’ online te zetten.
Meer en meer… of toch minder?
Zichtbaar zijn. Dat is wat iedereen wil. Ga je daarom elke werkdag iets delen op social media? Of is jouw doel om je persoonlijke LinkedIn-account uit te bouwen? De strikvraag: hoe blijf je top-of-mind zonder irritant te worden? Postfrequentie speelt hierbij een grote rol. Elke dag iets delen kan je bereik vergroten, maar te veel posten kan juist averechts werken. Mensen haken af omdat ze zich overspoeld voelen. Dat wil niemand. Waarom zien we dit dan nog steeds gebeuren? En laten we het niet over de inhoud hebben. Is het wel waardevol genoeg? Blijft het hangen? De balans vinden tussen opvallen en niet overdrijven is een kunst op zich. In 2025 wordt dat nóg belangrijker. Want hoe onderscheid je je in een zee van content?
Artificial Intelligence of Altijd Input?
AI blijft een hot topic. Als je het mij vraagt komen we er ook niet meer vanaf. Dus omarm het, want we hebben er allemaal mee te maken. Ben je al wel eens in een AI opgemaakt beeld ‘getrapt’ en dacht je dat ‘ie echt was? Jup, zo ver gaat het al. Angst? Zeker niet. AI is in staat oplossingen te bieden die op de ‘normale’ manier veel meer tijd kosten. En tijd is geld. Dus laten we juist efficiënter gaan werken! De AI-uitdaging is én blijft: de technologie slim en bewust gebruiken en inzetten.
Is trial and error beter dan een gedegen plan?
Eerst zien, dan geloven. Een welbekende uitspraak die ook zeker in deze online speeltuin geldt. Maar dan net even anders: eerst doen, dan geloven. Trial and error kan namelijk verrassend effectief zijn. Gewoon proberen, soms falen, aan de knoppen draaien en verder bouwen. Het laat zien wat werkt en wat niet. Moet je dan een strategie helemaal niet meer ontwikkelen? Zeker wel. Het geeft juist een houvast en een duidelijk doel. Maar raak niet verslonden in de manier van werken die je weken of zelfs maanden geleden hebt bepaald. Het gaat om de balans tussen gewoon beginnen en goed plannen. Want zonder actie gebeurt er niets, maar zonder focus verdwaal je.
Rust in de speeltuin?
Met 2025 in zicht is dit hét moment om stil te staan bij hoe we onze tijd online willen vormgeven. Gaan we voor meer structuur, een gedegen plan en bewuste keuzes, of omarmen we af en toe de chaos die in deze dynamische markt niet te vermijden is? Eén ding is duidelijk: de digitale wereldbol stopt nooit met draaien.
Wat wordt jouw online voornemen voor 2025? Meer focus, minder schermtijd, vaker posten of gewoon blijven doen wat je doet. Ons voornemen: focus op balans. Balans tussen creativiteit en data, tussen kwantiteit en kwaliteit en tussen experimenteren en plannen. Bla, bla bla – chocoladevla (wie kent deze meme?). Zonder gekkigheid: doe wat voor jezelf goed voelt, vermijd tunnelvisie en durf ook een stap terug te nemen.