Wat is marketing automation?

Marketing automation is het gebruik van software en slimme techniek, om taken en processen te automatiseren, stroomlijnen en te meten. Ondersteund door een sterke Inbound Marketing strategie, waarmee je potentiële klanten automatisch door een klantreis leidt. Geen onnodige handmatige handelingen; het systeem doet het werk voor je. Met automatisering en slimme workflows zorg je ervoor dat klanten precies op het juiste moment de juiste boodschap ontvangen. Je verandert onbekende contacten in waardevolle, verkoopklare leads. Dit helpt niet alleen om sterke klantrelaties op te bouwen, maar tilt ook je marketingresultaten naar een hoger niveau.

Waarom is marketing automation belangrijk?

Marketing automation helpt je om efficiënter te werken en beter in te spelen op de klantbehoeften. Met de inzet hiervan zet je marketing een stuk slimmer én makkelijker neer. Je hoeft niet meer eindeloos dezelfde taken te herhalen, deze automatiseer je. Zo houd je tijd over voor de leuke, creatieve kant en andere belangrijke aspecten van je werk. Je kunt je focussen op de groei van je bedrijf. En het mooie is: klanten voelen zich echt persoonlijk aangesproken. Door hun voorkeuren en (website) gedrag slim in te zetten, kun je precies op het juiste moment dat ene bericht sturen waar ze op zitten te wachten, bijvoorbeeld een goed getimede relevante e-mail.

Ook helpt marketing automation bedrijven om altijd helder en consistent te communiceren, zonder fouten. Dat zorgt ervoor dat je merk top-of-mind blijft! Ondertussen verzamel je waardevolle data waarmee je je campagnes keer op keer kunt aanscherpen, zonder extra kosten of mankracht.

Marketing automation groeit met je bedrijf mee, of je nu net begint of al flink aan het uitbreiden bent, je marketing blijft schaalbaar zonder dat het je veel extra tijd kost. Een hogere ROI, slimmere campagnes en tevreden klanten; dat is wat marketing automation je brengt. Met behulp van automatisering kwalificeer je moeiteloos leads, zodat je alleen tijd besteedt aan de meest veelbelovende prospects. Dat wil jij toch ook?

Zo gaan wij aan de slag met marketing automation

Marketing automation biedt tal van voordelen, met als belangrijkste het slimmer werken en het besparen van kosten. Het gedoe van eindeloze telefoontjes naar mogelijk geïnteresseerden? Dat is verleden tijd. Met geavanceerde tools zoals HubSpot krijg je inzicht in welke leads écht interesse hebben en slechts een klein zetje nodig hebben om verder te gaan. Dit resulteert in minder afwijzingen, minder tijdverspilling en meer energie voor wat écht belangrijk is. Ook hoef je niet meer te schakelen tussen verschillende tools en software. Met marketing automation regel je alles eenvoudig vanuit één centraal platform. Dat is pas efficiënt werken!

Hoe wij marketing automation aanpakken

Stap 1: Buyer persona

Een buyer persona is als een slim verzonnen karakter dat jouw klanten tot leven brengt. Een buyer persona helpt je beter begrijpen wie je doelgroep is, zodat je jouw communicatie – van automatische marketing tot e-mails - perfect kunt afstemmen. Denk aan hun functie, doelen, uitdagingen én, jawel, demografische informatie. Met deze persona’s kun je je database slim indelen en op basis daarvan je (marketing)boodschap écht persoonlijk maken. Geen algemene, vage content meer, maar content die precies raakt waar het moet. Resultaat? Blije klanten en een strategie die werkt als een tierelier!

Stap 2: Buyer’s journey

Koopt iemand zomaar een product? Nee, potentiële klanten doorlopen altijd een proces. Eerst worden ze zich bewust van een probleem of behoefte (awareness), daarna worden er verschillende opties vergeleken (consideration) en uiteindelijk komt het moment dat zij een aankoop doen of een dienst afnemen (decision).

Heb je de buyers journey goed in beeld? Dan kun je precies inspelen op wat je potentiële klant nodig heeft, op het juiste moment en op de perfecte manier. Of het nu gaat om een kennismaking via automatische e-mails of een laatste zetje via sales automation, wij zorgen ervoor dat je precies op het juiste moment relevant bent. Samen maken we van elke fase van de reis een succes!