Klinkt goed, toch? Aan de slag! Met ActiveCampaign als basis bouwden we samen een geavanceerd systeem dat zich richt op segmentatie, onboarding, nurturing en lead scoring. We nemen je graag mee door het proces!

Innovatie en slimme automatisering

We gaan terug naar het begin, toen Lappset nog Yalp was. Een bedrijf dat inspirerende en uitdagende omgevingen ontwikkelt en iedereen wereldwijd uitnodigt tot spel, sport en plezier! Zij hebben zich altijd al onderscheiden door een vernieuwende benadering van buitenspelen en het ontwikkelen van ruimtes waar mensen samen kunnen bewegen en plezier hebben. Het succes komt voort uit een sterke klantgerichtheid en een duidelijke visie om beweging en plezier te stimuleren, wat perfect aansluit bij de merkidentiteit van Lappset.

Samen bouwden we een stevige basis van automatiseringen waarbij de eindklant altijd centraal staat. Een vraag die we onszelf veel gesteld hebben: “Hoe krijgen we de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment?” Deze marketing automation strategie omtoveren naar een geautomatiseerd proces dat zowel bestaande klanten als nieuwe leads op de juiste manier aanspreekt… Hoe we dat gedaan hebben?

Onze aanpak

Toen we de marketing automation-strategie voor Lappset ontwikkelden, keken we niet alleen naar de technische snufjes, maar vooral naar hoe we de klantreis konden verbeteren. Zodat we leads efficiënter konden omtoveren tot blije klanten.

Stap 1: de klantreis in kaart brengen

Een goede marketing automation strategie begint met het écht begrijpen van je doelgroep. Dus gingen we samen met het team van Lappset aan de slag. We organiseerden per segment (leisure, openbare ruimte en onderwijs) een brainstormsessie met daarbij de betreffende accountmanagers. Zij weten natuurlijk als geen ander wie de klant is en wat zij graag aan informatie ontvangen. Met behulp van tools, zoals Miro, visualiseerden we de klantreis, ontdekten we uitdagingen en kregen de behoeften van de klant in kaart. Met deze informatie in ons achterhoofd gingen we aan de slag met het ontwerpen van een slimme workflow, die past bij de betreffende doelgroep.

Stap 2: op maat gemaakte workflows per segment

Doordat we de klantreis scherp in beeld hadden door de brainstormsessies, zijn de ontwerpen van de workflows volledig afgestemd op de betreffende doelgroepen. Geen standaardoplossingen, maar gerichte processen die de leads stap voor stap meenemen door de customer journey. Zo kreeg het segment openbare ruimte een uitgebreide nurture flow van maar liefst 17 e-mails, uiteraard allemaal afgestemd op de interesses van de (potentiële) klant en verstuurd op het juiste moment. Deze automatiseringen zitten vol met relevante informatie die inspeelt op de interesses en acties van de lead. Klikt iemand op een specifieke link? Dan zorgen we dat de volgende e-mail wederom aansluit op deze interesse. Het mooiste? De automatisering gaat verder dan simpelweg timen. De workflows reageren op wat een lead doet: een inschrijving, een klik – het heeft allemaal invloed op wat het contact daarna ontvangt. Zo is ieder contactmoment persoonlijker en waardevoller.

Stap 3: onboarding

Maar voordat de contacten in deze nurturing workflows terechtkomen, doorlopen zij een algemene onboarding flow. Deze is opgezet om nieuwe contacten een warm welkom te geven en waarin we delen wie Lappset is en wat ze doen. Ook deze workflow is zorgvuldig opgezet met relevante e-mails en zorgt ervoor dat contacten de juiste informatie ontvangen die voor hen relevant is. Maar daar stoppen we niet! Voor de inschrijving van de nieuwsbrief hebben we een slimme segmentatie gebouwd. Schrijft iemand zich in voor de nieuwsbrief en toont interesse in een specifiek segment? Dan wordt het contact toegevoegd aan de meest relevante nurture-flow. Het resultaat? Ieder contact ontvangt relevante content die bij hem past – persoonlijk, waardevol en altijd on point.

Stap 4: content creëren

En het creëren van de content? Die puzzel hebben we samen opgelost! Samen bepaalden we tot in detail welke inhoud er in de e-mails moest komen en welke (nieuwe) content er nodig was. Ons team ging vol enthousiasme aan de slag met het ontwerpen van de templates en zorgde voor een soepele implementatie. Lappset zorgde ervoor dat alle e-mails met de juiste inhoud werden gevuld. Het resultaat? Door een soepele en goede samenwerking zijn er gave automatiseringen neergezet die Lappset volledig ondersteunen bij het realiseren van hun doelen.

Stap 5: onboarding en nieuwsbrief

Met lead scoring werken marketing en sales nog beter samen. Hoe? We kwalificeren en prioriteren leads door hen punten toe te kennen op basis van activiteit en interesse. Door leads punten toe te kennen voor hun acties. Klikt er iemand op een link in een e-mail? Dat zijn punten. Downloadt een contact een brochure? Nog meer punten. Wordt er een webpagina bezocht? Ook punten erbij! Zodra een lead een specifiek aantal punten heeft verzameld, krijgt het salesteam een automatische notificatie: Deze lead is klaar voor de volgende stap en benadering. De lead scoring laten we werken in combinatie met lead nurturing. Zoals eerder aangegeven zorgen we ervoor dat (potentiële) klanten van de juiste informatie op het juiste moment worden voorzien. Dankzij deze aanpak kan sales zich volledig richten op de leads met het hoogste potentieel, terwijl marketing de andere prospects warm houdt.

Stap 6: merktransitie van Yalp naar Lappset

Voordat Yalp in 2024 overging naar Lappset, stond er al een stevige basis rondom marketing automation. De merktransitie hebben we uiteraard ook helemaal doorgevoerd in álle automatiseringen en content. Inhoudelijk bleven de lead scoring, content en automatiseringen grotendeels hetzelfde, alleen de looks en technische instellingen moesten compleet worden vernieuwd. Gelukkig stonden we stevig op de fundering die we al hadden gelegd. Een nieuwe naam, een nieuwe huisstijl en optimalisatie, het was een klus die we met enthousiasme hebben aangepakt! Templates maken, e-mails ombouwen, automatiseringen omzetten, links aanpassen, lead scoring bijwerken en afbeeldingen vervangen. Alles moest natuurlijk passen bij de nieuwe naam Lappset. De merktransitie verliep soepel en het is ons gelukt om alles aan te passen. En de communicatie van Lappset blijft naadloos aansluiten op de behoeften van de (potentiële) klanten.